3. Experimentació lliure  

 

L’experimentació com a activitat oberta i no dirigida, que solem utilitzar en aquestes edats, aporta molts elements positius:

  • Obre camins a partir els quals plantejar recerques És un focus d’inici a recerques més dirigides. Els nens i nenes llencen moltes idees en l’activitat lliure que cal recollir per a la discussió de grup posterior.
  • Permet acostar-se a les idees subjacents dels nens i nenes. Escoltant-los, observant el seu quefer i dialogant podem aconseguir entendre millor com interpreten els fets.
  • Permet als nens i nenes adquirir unes primeres bases sobre les quals tenir uns coneixements sobre algun fenomen en concret.

Però aquesta activitat lliure és molt més potent si afavorim que sigui col·lectiva i potenciem  la comunicació, tan entre els nens i nenes com amb la mestra. Immersos en una situació de comunicació, el diàleg pot provocar noves idees, convida a fer prediccions, a anticipar què passarà si... ,  a provar si és cert el que pensàvem, si és vàlid només en alguns casos, si ens satisfà l’explicació o la podem arrodonir més, si podem buscar altres maneres de comprovar... i hem de habituar-los a compartir, a comunicar, per tal que puguem esbrinar els models que defensen i raonar entre tots si tenen fonament.

Aquest diàleg ha de ser una constant dins l'aula. Un diàleg en el que la mestra està sempre atenta a obtenir informació del que passa per entendre els diferents punts de vista, atenta als més petits detalls per a interpretar els raonaments dels infants, atenta a intervenir raonadament per a fer probable l'aprenentatge, atenta a proposar noves experiències que ajudin a avançar tot el grup.

Trobareu moltes propostes d'experimentació lliure en una altra de les pàgines web que no podeu deixar de conèixer, El safareig, de Rosa Sensat. El safareig és un centre dinamitzador de l’educació sobre l’ entorn a l’educació infantil que us heu d’habituar a visitar regularment i que us serà  molt útil per a renovar la pràctica docent. Preneu-vos el temps que calgui per a disfrutar de les experiències que s'hi exposen.

També podeu consultar les aportacions de participants en edicions anteriors del curs  que ens van fer arribar la seva experiència.

Experiències de les participants

Racó d'experimentació Rosa Cols
Carabasses Sole Juárez
Pasta de farina Estela Vela
Art i llum Mireia Roca
L'entorn Mireia Roca

 

Naturalment, esteu convidades i convidats a participar amb la vostra experiència. Només cal que feu arribar al correu  mroca248@xtec.cat algunes fotos de l’activitat amb un petit text ( que pot ser el mateix que envieu al Fòrum ), i us les penjarem  a l’abast de tothom.

 

 

   Activitat 3

 

Planteja una sessió d’experimentació lliure amb el material que desitgis.

Si tens una aula i la pots portar a la pràctica, explica’ns com ha anat, si has encertat amb la manera de presentar-lo i amb el mateix material, què et sembla més interessant del que han dit o fet els nens, si t’han suggerit propostes per a noves sessions, si has aconseguit crear entusiasme i implicació ...

Si no disposes d’aula, fes un exercici d’imaginació i explica’ns com organitzaries l’activitat i quins conceptes et sembla que es treballarien en aquesta sessió. Intenta preveure les accions i descobertes que poden fer els nens i nenes, tot i sent conscient que sempre sorprenen amb usos insòlits.

Envia la teva proposta al Fòrum Experimentació, apartat 3. Experimentació lliure

 

Tornar